Sökkurs för nybörjare

Sök (personsök) är ett fantastiskt sätt att aktivera både dig själv och din hund. Oavsett om du vill tävla eller bara vill komma ut i naturen.

Du kommer att få lära dig olika metoder att träna din hund att bli duktig på att söka upp människor ute i skog och mark. Vi kommer att gå igenom följande:

• Vindövningar.
    • Syn/Ljudretningar
    • Sök i system
    • Rullmarkering
    • Skallmarkering
    • Hur hunden utnyttjar vinden
    • Vittring
    • Belöningsmetoder
    • Figurantarbete
    • Att tävla i Sök

Max antal deltagare är 6 st så skynda dig att skicka in anmälan!

Efterhand gör vi mer sammansatta och lite svårare övningar. Naturligtvis anpassade till hur långt du kommit i träningen.

Din hund behöver ha allmän vardagslydnad och kunna vara lös i skogen och hunden måste komma på inkallning.

Kursen innefattar 5 tillfällen där första träffen är ett teoripass utan hund på Svalövs Brukshundklubb. Övriga 4 tillfällen håller vi till i skogarna runt Finnstorp och Klåveröd.

Förutom dessa 5 tillfällen ingår även 1 tillfälle tillsammans med sökgruppen som tränar på söndagar där du kan få en inblick i hur fortsättningen ser ut. Efter kursen är du naturligtvis välkommen att fortsätta träna i någon av våra
träningsgrupper i mån av plats.

Kurstid
Tillfälle 1. Klubben Torsdagen 1/6 2023 kl 18.00 – 19.30
Tillfälle 2. Skogen Torsdagen 8/6 2023 kl 18.00 – ca 20.15
Tillfälle 3. Skogen Torsdagen 15/6 2023 kl 18.00 – ca 20.15
Tillfälle 4. Skogen Tisdagen 20/6 2023 kl 18.00 – ca 20.15
Tillfälle 5. Skogen Tisdagen 27/6 20231 kl 18.00 – ca 20.15

Kursavgift: 910:-. Betalas senast 2023-05-25

För att gå kurs hos oss på Svalövs Brukshundklubb måste du vara medlem i klubben. Medlemskap tecknas på SBK´s medlemsida Membersite enligt bifogad länk. https://brukshundklubben.membersite.se/

Instruktörer är Mats Jarl, mats.a.jarl@hotmail.com och Anette Jarl, anette.jarl@hotmail.com.

Välkommen att anmäla dig till mats.a.jarl@hotmail.com